Featured, Wheels
comment 1

Rijtest Opel Mokka X

Het blijft vechten geblazen in de markt van kleine SUV’s, ofwel crossovers. De markt voor auto’s hoog op de wielen met ruimte voor een groot gezin. Opel gaf haar familieman, de Mokka, na vier jaar een facelift. Daily Cappuccino reisde af naar Schotland om de nieuwe Opel Mokka X aan de tand te voelen!

opel-mokka-x_femmefrontaal_offroad

In 2012 werd de Opel Mokka geïntroduceerd, en ik moet zeggen, het blijkt een succesnummer met meer dan 600.000 verkopen. En die titel moet geprolongeerd worden met een nieuw succesnummer. De letter X achter de type aanduiding ‘Mokka’ wordt vanaf nu door Opel gebruikt om haar meest avontuurlijke auto’s te benadrukken. Dat betekent dat hij lekker vies mag worden, van zand en modder graag!

opel-mokka-x_femmefrontaal_achterkant

De autodokters hebben de Mokka X van buiten ietsjes jonger gemaakt en omlijst met breed omrande wielkasten die gevuld worden door 17 inch wielen. Ook zijn kledingkast is uitgebreid met opvallende lakkleurtjes zoals Amber Orange en True Blue. De Mokka X is verder te herkennen aan zijn briljante LED-koplampen. Als een soort van zoeklicht passen de koplampen namelijk automatisch het grootlicht aan zonder tegenliggers te verblinden.

opel-mokka-x_femmefrontaal_interieur

Van een knoppenfestijn in de oude Mokka naar minimalisme in de nieuwe Mokka X. Het dashboard oogt clean met mooie klokjes en chromen details. Daarnaast zit hij bolvol met gadgets. Zoals een intuïtief touchscreen met navigatie en media. De leukste optie is toch wel: ‘Opel OnStar’. Dat bestaat uit drie knoppen boven je hoofd die elk een andere functie hebben: Van Wifi aan boord, SOS-noodhulp bij bijvoorbeeld een ongeluk tot 24-uur per dag tot een personal assistent tot je beschikking.

opel-mokka-x_femmefrontaal_onstar

De tweede generatie Mokka belooft zuiniger en nog functioneler door de vierwielaandrijving en afdaalhulp. De route van onze Mokka-testdrive voer ons langs grandioze valleien, natuurlijke weilanden, rivieren en meren met glashelder water. Ook mochten we een klein stukje offroad met de Mokka X, door de bossen van Schotland. En dan blijkt offroad rijden echt eenvoudig, niet zoals je gewend bent van een echte terreinauto. De Mokka X stuurt namelijk superlicht en de auto past zich als vanzelf aan het wegdek. Of het nu kiezelstenen zijn of een zandweggetje is. Daarvoor hoef je dus geen speciale offroad-knopjes in te drukken. Ik reed in de 1.6 liter dieselmotor met 136 pk. Wat betekent dat de Mokka X rap genoeg is om vlotjes in te voegen en voldoende vermogen heeft om een bergje op te klimmen.

opel-mokka-x_femmefrontaal_outdoor

Zijn directe rivalen zijn de Renault Captur, Ford EcoSport en Nissan Juke. De Mokka X oogt stoerder dan een EcoSport maar weer minder onderscheidend dan een Juke. Een standaard Opel Mokka X is er vanaf 23K euro. Wil je het wat bonter maken  – dus meer plezier hebben van je Mokka X – dan schaf je de meest luxe en snelle aan, eentje van bijna 37K euro.

1 Comment

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *