Featured, Food, Fun & Gadgets
comment 1

Google (Winter) Food Trends

Google Winter Food Trends - Daily Cappuccino - Lifestyle Blog

Vorige week woonden we het Google Winter Food Event bij. Oftewel; een middag in het teken van dé (online) eettrends. Het bedrijf Google is zelf binnen het bedrijf ook behoorlijk bezig met gezond eten. Want, en daar ben ik het zeker mee eens, vertelde de directeur Google Food Michiel Bakker ons die middag: “mensen die goed eten functioneren een stuk beter. Daarnaast houden we zo onze werknemers gelukkig én voeding brengt mensen bij elkaar, dus er ontstaat meer collegialiteit.”

Google Winter Food Trends - Daily Cappuccino - Lifestyle Blog

Directeur Google Food Michiel Bakker

Leuke is dat Google natuurlijk zelf een heel goed beeld heeft van wat de trends op eetgebied op het moment zijn dankzij haar eigen zoekmachine. Hieronder een aantal van de meest in het oog springende (winter) food trends die we die middag voorbij zagen komen:

1) Veganisme streeft vegetarisme voorbij in zoekopdrachten
De belangstelling voor een volledige veganistische leefwijze groeit sterk blijkt. Steeds meer mensen lijken te willen overstappen op plantaardige voeding (of ze hebben er in ieder geval een toenemende interesse in), omdat ze van mening zijn dat dit goed is voor henzelf, de dieren, het milieu en de medemens is.

2) In Nederland zoekt men het meest op de Franse keuken
Je zou hier misschien toch de Italiaanse keuken verwachten, maar het is toch het vrij klassieke Franse eten dat blijkbaar het meest aanspreekt. Opvallende stijger in deze zoekopdracht is overigens India.

3) Meest populaire stamppot waarop gezocht wordt is andijvie
Hiermee lijkt de andijviestamppot het lievelingskostje van menig Nederlandser te zijn. Qua ‘moderne’ stamppot wordt veel gezocht op winterpostelein en, schrik niet, shoarmastamppot. Of dat nu zo lekker is?

4) Dark kitchens
Naast Google Food directeur Michiel Bakker, was op het Google Winter Food Event ook Lukas Vlaar van Food Inspiration aanwezig. Hij sprak onder andere over de dark kitchens-trend. Volgens Lukas worden voedselbezorgers namelijk steeds belangrijker en gaan restaurants gebruik maken van zogenaamde dark kitchens. Oftewel, keukens waarvan je niet aan de buitenkant ziet voor welke restaurants ze werken. Zo kan overal in het land bij een restaurant een bestelling geplaatst worden, al zit het ‘echte’ restaurant in Amsterdam en wordt het besteld in Groningen.

Google Winter Food Trends - Daily Cappuccino - Lifestyle Blog

Lukas Vlaar van Food Inspiration

5) Farmeteer
De boer als marketeer. Maar dan niet gelikt en over-commercieel, maar juist betrouwbaar en lokaal. Kleinschalige boeren verworden als boegbeeld /held van normen en waarden die mensen graag zien en bewonderen.

6) Anti-emotie
In deze trend zien we dat het mens-contact helemaal kwijt is. Een perfecte cappuccino die wordt gezet door een robot of een restaurant war je je bestelling plaatst met behulp van een iPad en je maaltijd vervolgens op kan halen uit een box. Geen emotie en dus niets sociaals te bespeuren hier.

Aan het einde van de middag moest er natuurlijk ook nog geproefd worden van al die trends. Een scala aan bijzondere gerechtjes werd ons gepresenteerd, van veggie paper lollipops tot aan koolrabibladeren in tempura en een pepernoten mousse met gekarameliseerde avocado. Allemaal even lekker! Benieuwd of we volgend jaar ook de shoarmastamppot gaan proeven…

Google Winter Food Trends - Daily Cappuccino - Lifestyle Blog

Koolrabibladeren in tempura

Filed under: Featured, Food, Fun & Gadgets

by

Na een snelle start als model, koos ik na mijn middelbare school toch voor het studentenleven. Mijn interesse voor mode was echter al flink aangewakkerd en niet meer te temperen.Tijdens mijn studie (Middeleeuwse Literatuur, mijn andere grote passie) bleef ik dan ook actief bezig met mode en lifestyle. Om studie en mode nog beter te combineren, bracht ik een deel van mijn studie door aan de universiteit van modestad Milaan. Voor een Amerikaans mode website publiceerde ik wekelijks modenieuws en werd ik gevraagd 'street fashion' te fotograferen voor o.a. Cosmopolitan Hong Kong.Na het afronden van mijn studie ging ik aan de slag bij een pr-bureau en een crossmediaal bureau om vervolgens toch de keuze voor mijzelf te maken in de vorm van Stijlmeisje. Als Stijlmeisje ben ik actief als styliste en fashion blogger. Daarnaast ben ik natuurlijk actief als editor-in-chief/founder van Daily Cappuccino.

1 Comment

  1. Wat ontzettend leuk dat je deze dag bij Google hebt mogen bijwonen, heel interessant ook om te lezen. Goed zeg dat ze bij Google op die manier over voeding denken en hun werknemers dit ook aanbieden. Daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen ;-)

    Liefs, Merel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *