Opel heeft de Frontera nieuw leven ingeblazen. De hoekige 4×4 terreinwagen van de jaren ’90 kreeg een facelift. De nieuwste generatie is als ruime no nonsense familie SUV wel wat braver. Mag dat de pret drukken? Ik ging met de hybride variant op pad op Mallorca om het antwoord te vinden.
Op het eerste oog is het design lekker praktisch ingestoken. Het is duidelijk dat Opel naar ruimte zocht en die hebben ze gevonden. Het resultaat is een ruim model met een stoere voorkant. De visor geeft de Frontera een futuristische neus. De two-tone kleurstelling zorgt voor een frisse, beetje retro-uitstraling. De old school witte stalen velgen onderstrepen het basic karakter.
Geen toeters of bellen
No nonsense of retro is geldt zeker voor het interieur. De inrichting is lekker basaal en zonder toeters of bellen. De testversie heeft twee schermen (een voor je neus en een voor infotainment). Er is ook een versie met alleen een klem voor je smartphone. Geen gekke gedachte als je beseft dat veel mensen vooral hun smartphone met Apple Carplay of Android Auto gebruiken voor navigatie en muziek of podcasts. Ander opvallend accent is dat de bekerhouder een elastiek hebben waarmee je een tablet kunt stabiliseren.
Perfecte zithouding
Achter het stuur zit je heerlijk. De Intelli-seats met slimme uitsparing in de zitting ondersteunen een goede zithouding. Vanuit deze zetel heb je goed zicht op alles wat je nodig hebt en het is fijn dat Opel praktische knoppen biedt voor de bediening. De rijhulpsystemen zijn van deze tijd en als je geen zin in hulp hebt, zet je de lane assist en de inmiddels verplichte speed warning gewoon uit.
Op de tweede rij biedt de Frontera aardig wat ruimte voor passagiers. Als ik (1.89m) achter mezelf ga zitten, is er voldoende hoofd- en beenruimte. Niet onbelangrijk voor een familie-auto. De kofferbak is ook riant met 460 liter. Optioneel is het een 7-zitter. Voor kinderen past dat waarschijnlijk precies op de derde rij, maar de bagage kan dan niet meer mee.
Een nostalgisch gevoel
Grappig is dat je de Frontera niet met een knop start, maar met een fysieke sleutel. Dat geeft toch wel een nostalgisch gevoel. Als je sleutel omdraait, heb je een 1.2 benzine motor met elektrische ondersteuning tot je beschikking. Samen leveren ze 136 pk en dat is genoeg om vlot vooruit te komen. De wegligging is prima en ook in de bochten van de heuvels op Mallorca houdt de Frontera zich goed. Hij rijdt lekker en stuurt prettig. Dus wat dat betreft heeft Opel zijn doel bereikt; de Frontera is een prima no nonsense familie SUV. Missie geslaagd.
De vanafprijs van de Opel Frontera hybrid is 30.999 euro. Er is ook een volledig elektrische variant beschikbaar.