De Lexus LBX is de nieuwste compacte SUV van het Japanse luxemerk. Een auto die luxe combineert met een formaat dat ideaal is voor de stad. Maar hoe goed komt Lexus’ kleinste telg uit de verf? Tijd om de LBX van dichtbij te bekijken.
Kleine krachtpatser met een grootse uitstraling
De Lexus LBX – wat staat voor Lexus Breakthrough Crossover – springt gelijk in het oog dankzij een strak, modern design. Het herkenbare Lexus-DNA is duidelijk zichtbaar: van de gestroomlijnde lijnen tot de kenmerkende spindle grille. De proporties zijn compact, maar de auto oogt verrassend volwassen. Lexus lijkt hiermee niet alleen het stadsleven, maar bovenal een stijlvol statement voor ogen te hebben.
Wat ook opvalt, is de aandacht voor detail. De LED-koplampen, de scherpe vouwen in de carrosserie en de kleurkeuzes tillen het uiterlijk van de LBX naar een hoger niveau. Zo heeft de LBX die wij rijden de kleur ‘Sonic Copper’. Zonder twijfel kon je niet om deze koperkleurige bolide heen op de (snel)weg! In short; de Lexus LBX is een auto waarmee je zonder moeite door smalle straatjes manoeuvreert, terwijl je toch de uitstraling hebt van een premium voertuig.
Interieur: minimalistisch, maar verfijnd
Stap je in de LBX, dan word je verwelkomd door een interieur dat luxe ademt. Lexus zet in op eenvoud door gebruik van mooie materialen en een overzichtelijk dashboard. Het digitale instrumentenpaneel en het centrale touchscreen – met Apple CarPlay en Android Auto – maken het een moderne cockpit die intuïtief aanvoelt.
Hoewel de voorstoelen ruim en comfortabel zijn, is de achterbank minder groots te noemen. De beperkte beenruimte maakt de LBX minder geschikt voor lange ritten met meerdere passagiers. Ook mijn kids, van 8 en 9, zitten bijvoorbeeld al vrij krap op de achterbank. De bagageruimte is eveneens niet bijzonder groot. Voor een weekendje weg met z’n tweeën is het prima, maar een gezinsvakantie wordt een uitdaging.
Rijden: soepel, rustig cruisen
Onder de motorkap van de LBX ligt een 1.5-liter driecilinder hybride motor, dezelfde als die van de Toyota Yaris Cross. Dit levert 136 pk, genoeg om soepel door het stadsverkeer te bewegen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden is netjes, maar niet opwindend.
Het rijden zelf voelt comfortabel, al mist de auto wat scherpte in het stuurgedrag. Het automerk heeft duidelijk ingezet op een relaxte rijervaring, ideaal dus voor stadsritten of rustig cruisen.
Technologie en veiligheid
De LBX is uitgerust met een ruime hoeveelheid aan technologieën die ‘het leven aan boord’ zo aangenaam mogelijk maken. Denk aan een head-up display, een draadloze telefoonlader en een premium audiosysteem. Bovendien is de auto standaard voorzien van Lexus Safety System+, met onder meer adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie. Wat betreft veiligheid scoort de LBX dus goed, maar misschien ook een tikje standaard voor een auto in deze prijsklasse.
Prijskaartje: luxe komt met een prijs
Met een vanafprijs van zo’n €37.495 positioneert Lexus de LBX in het hogere segment van de compacte SUV-markt. Daarmee concurreert hij met auto’s als de Audi Q2 en de Mini Countryman. Hoewel de LBX luxe biedt, voelt het prijskaartje toch misschien wat hoog. Vooral de wat beperkte ruimte maken het lastig om de prijs helemaal volledig te rechtvaardigen.
De LBX als lifestylekeuze
De Lexus LBX is over all een charmante partij in het compacte crossover-segment. Het stijlvolle design, het interieur en de relaxte rijervaring maken hem aantrekkelijk, vooral voor stedelijke rijders die op zoek zijn naar een kleiner formaat maar niet willen inboeten aan luxe. De ruimte in het interieur en de bagageruimte blijven wel wat achter bij de verwachtingen, en op het gebied van rijplezier mist de LBX misschien wat pit.
Alles bij elkaar opgeteld is de LBX absoluut een auto met een premium uitstraling. Maar misschien voelt ie meer als een lifestylekeuze dan dat ie een praktische alleskunner is…..