Review Alfa Romeo Junior Elettrica: lekker sportief rijden met een knipoog naar het verleden

by Petrick de Koning

Is een Alfa Romeo die niet kan grommen wel een echte Alfa Romeo? Natuurlijk kunnen ze in Italië modellen met sprezzatura ontwerpen. Maar wat is de impact van een volledig elektrische aandrijving? Gaat dat ten koste van het authentieke gevoel en het sportieve rijplezier? De nieuwe Alfa Romeo Junior Elettrica roept best wat vragen bij mij op. Tijd om het zelf te ervaren.

De Junior is uiterlijk in ieder geval een echte Alfa. Het is wel even wennen dat de scudetto zijn kleur heeft verloren. Misschien ter compensatie is het overbekende beeldmerk subtiel in de herkenbare grill verwerkt. De lichten (voor en achter) zijn subtiel geïntegreerd in het design. Verder versterkt de combinatie van een soepel lijnenspel en two-tone kleurgebruik het sportieve karakter. De achterkant lijkt een knipoog naar het verleden door een zweem TZ en Alfasud. De looks zitten dus wel goed.

Review Alfa Romeo Junior Elettrica: lekker sportief rijden met een knipoog naar het verleden

Alfa Romeo Junior Elettrica: pure focus op rijden

Ook het interieur van de Junior straalt klasse en sportiviteit uit: van de sportstoelen tot de ronde (digitale) klokken. Rode accenten – stiksels en lichteffecten – versterken de moderne uitstraling. Toch komen heden en verleden mooi samen, bijvoorbeeld met de traditionele klavertjes vier in de ventilatorroosters. Dit maakt het design strak, zonder dat het kil wordt.

Interieur

Achter het stuur heb je goed overzicht op al het instrumentarium. Het scherm en de knoppen werken intuïtief zodat jij je puur op het rijden kunt focussen. De bekende rijhulpsystemen zorgen dat je 100 procent met rijden bezig bent.

Een extra dimensie

Tijd voor de hamvraag: hoe rijdt de Alfa Romeo Junior? Er zijn drie rijmodi: Dynamic, Natural en Advanced Efficiency. Met name de D- en N-rijstanden passen perfect bij Alfa Romeo. Dynamic benadert sportief rijden het best. De 156 pk komen dan duidelijk naar voren. De Junior ligt lekker op de weg (het gewicht van de batterij helpt hierbij wel) en stuurt soepel weg. In de bochten heb je lekker veel grip, waardoor je altijd de controle houdt. De overbrenging is bij elektrisch rijden vaak al prima, maar in D raak je toch een extra dimensie. Geen gebrek aan rijplezier dus.

Lees ook:  De nieuwe Nissan X-Trail: ProPilot technologie, ruim, en perfect voor gezinsuitjes 

Je moet er wel rekening mee houden dat je in de D-stand meer stroom verbruikt. Op papier haalt de Junior Elettrica ruim 400 kilometer op een lading. In de praktijk is dat minder, maar nog steeds voldoende om lekker te cruisen. Zeker als je weet dat je aan de snellader in een half uur weer 80 procent vol bent.

Review Alfa Romeo Junior Elettrica: lekker sportief rijden met een knipoog naar het verleden

Een feest om te rijden

Rijden in de Alfa heeft mijn vragen vooraf zeker beantwoord: met het rijplezier van de Alfa Romeo Junior EV is helemaal niets mis. Het is een feest om met deze Alfa te rijden. Helemaal als je bereid bent wat vaker te laden. Het grommen moet je er dan maar een beetje bij denken.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy