Review: Ford Explorer, of hoe elektrisch ook gewoon stoer kan zijn

by Petrick de Koning

De Ford Explorer heeft wel een stoere reputatie. Kun je van zo’n iconische SUV een ook een elektrische crossover maken zonder zijn stoerheid te verliezen? Het antwoord is eenvoudig: Ja, dat kan! Dat ontdekte ik tijdens mijn test van de nieuwe elektrische Explorer.

De 100% elektrische Explorer ziet er in ieder geval robuust uit. Ik moest wel even slikken toen ik ‘m uit de garage bij Ford Nederland moest manoeuvreren. Hoewel het krap was, reed ik ‘m soepel naar buiten – wel met af en toe een piepje van de sensoren. Dat viel reuze mee en hetzelfde geldt voor de grootte van de auto. Hoewel het optisch anders lijkt, is deze Explorer feitelijk slechts een paar centimeter groter dan een Ford Focus hatchback.

Review: Ford Explorer, of hoe elektrisch ook gewoon stoer kan zijn

Robuust en aaibaar design

De Explorer ziet er misschien wel stoerder en robuuster uit dan hij daadwerkelijk is. De imposante neus en het lijnenspel geven ‘m een krachtige uitstraling. Toch zorgen subtiele rondingen en hier en daar een accent (bijvoorbeeld rond de wielkasten) zelfs voor een soort aaibaarheid. Qua design zit het dus wel goed.

Review: Ford Explorer, of hoe elektrisch ook gewoon stoer kan zijn Review: Ford Explorer, of hoe elektrisch ook gewoon stoer kan zijn

Een zee van ruimte

Bij het instappen, valt de ruimte direct op. Tegelijkertijd plooit de cockpit zich op een natuurlijk manier om je heen. Alles zit binnen handbereik, zonder beklemmend te voelen. Het dashboard is overzichtelijk en het infotainmentscherm onderdeel van de middenconsole. Aan opbergruimte is er geen gebrek. Als je het scherm omhoog schuift, heb je daar een ‘kluisje’ voor je telefoon of tablet. In het middenconsole zit een zee van ruimte verscholen. Hier past moeiteloos een laptop of drie flessen van 1,5 liter in. Plek zat dus.

Lees ook:  Zo kun je jouw droomauto krijgen

Achterbak

Dat geldt ook achterin. Door de rechte vormgeving heb ik ‘achter mezelf’ ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Drie volwassenen zitten misschien wat krap, maar voor kinderen is er genoeg ruimte. Iets verder naar achter is de kofferruimte waar je zo’n 450 liter bagage kwijt kan. De hoedenplank is van stof zodat je je bagage flexibel uit het zicht houdt. Met familie of vrienden op vakantie is dus geen probleem.

Voldoende power om ontspannen te rijden

En al helemaal niet omdat hij ook lekker comfortabel rijdt. Elektrisch rijden gaat sowieso soepel en ook de overbrenging van de Explorer is prima. Je voelt genoeg power om ontspannen te rijden. Het helpt ook dat je de demping zelf kunt instellen. De rust wordt soms alleen wat verstoord door de vele rijhulpsystemen. Natuurlijk is het fijn als je hulp krijgt om het veilig door het verkeer te rijden en andere weggebruikers continu te signaleren. Maar die wil je niet altijd aan hebben. Dan schakel je de meeste systemen gewoon even uit.

Licht effect

Kilometers maken in binnen- en buitenland

De Explorer die ik testte, had een 52 kWh accu met op papier een rijbereik circa 380 km. In Nederland is dat in de meeste gevallen ruim voldoende. Als je dat niet genoeg vindt, is er een variant die je maximaal 600 km levert. Daarmee leg je moeiteloos lange afstand af in binnen- en buitenland. Zeker omdat je aan de snellader binnen een half uur weer van 10 tot 80 procent geladen bent.

Conclusie

Mijn oordeel is simpel. De elektrische Ford Explorer is een ruime, comfortabele auto die je een vleugje stoerheid van de old school Ford Explorer meegeeft. Om het nog aantrekkelijker te maken:  de Explorer limited edition heeft een 79 kWh accu en een WLTP-bereik van 544 km. En dit alles voor minder dan 40.000 euro. Een no-brainer?

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy