De elektrificatie van auto’s draagt bij aan minder uitstoot. Dat is goed nieuws. Maar deze technische vooruitgang heeft nóg meer voordelen. Door een (kleine) elektromotor en batterij te combineren met een benzinemotor is een auto veel efficiënter en zuiniger. De Opel Corsa Hybrid is hiervan een goed voorbeeld.
Voor een model uit het B-segment voelt de Opel Corsa Hybrid als een ruime auto. Het design is onmiskenbaar Opel. Het is misschien niet sprankelend, maar de vloeiende lijnen en de two-tone kleurstelling met zwarte accenten zorgt voor een eigen karakter. De zwarte Opel visor aan de voorkant, vleugelvormige verlichting en open klavervelgen versterken dit gevoel.
Functionaliteit centraal
Achter het stuur heb je zicht op een overzichtelijk dashboard met twee schermen waar functionaliteit centraal staat. Het instrumentarium is logisch en functioneel, en het 10 inch infotainment scherm reageert snel en is intuïtief te bedienen. Fysieke knoppen onder het scherm en op het stuur zorgen voor minimale afleiding tijdens het rijden. Draadloos verbinden met Apple Carplay of Android Auto is wat mij betreft een pluspunt omdat het gedoe met snoertjes voorkomt.
Achterin is de ruimte naar verwachting. Met mijn lengte van 1.89m kan ik achterin goed zitten. Het past allemaal net met mijn benen en hoofd. Verder zorgen twee usb-c poorten ervoor dat je je niet hoeft te vervelen. De bagageruimte voldoet ook prima, er is plek voor dik 300 liter bagage.
Zoveel mogelijk energie terugwinnen
Tijd om de startknop in te drukken. De Corsa Hybrid met 48V hybride technologie gebruikt dus een slimme combinatie van een elektro- en een benzinemotor voor de aandrijving. Hele korte stukjes (max 1 km) rij je elektrisch. En dat is nog niet alles. Tijdens het rijden voel je letterlijk dat energie waar mogelijk wordt teruggewonnen. Bij het remmen wint hij extra energie terug. Je merkt dit subtiel en toch voelt de rijervaring ‘elektrisch’ aan. De automaat brengt de kracht soepel over op de weg, waardoor je comfortabel stuurt.
Gewoon en goeie deal
Het mooie van deze technologie is dat hij de efficiency aanzienlijk verhoogt. Beide aandrijflijnen vullen elkaar zo goed mogelijk aan. Als je niet te gek doet, haal je met gemak ruim 1 op 20. Dat is natuurlijk prettig voor je portemonnee. En met een vanafprijs van 28,499 euro is de Opel Corsa Hybrid gewoon een goeie deal.