Small Car Talk: Leapmotor T03, een welkome elektrische nieuwkomer in het A-segment

by Petrick de Koning

De spoeling in het A-segment van compacte stadauto’s is inmiddels wat dun. Groot, groter en grootst lijkt het nieuwe normaal in autoland en helemaal voor EV’s. Hoe mooi is het dat er dan een 100% elektrische nieuwkomer is? De Leapmotor T03 is qua uiterlijk misschien niet heel uitgesproken. Als EV gooit dit model echter best hoge ogen.

Naast de grootte (of kleinte) is betaalbaarheid een belangrijk kenmerk voor het A-segment. Elektrische varianten zijn meestal wat prijziger en iets minder populair. De T03 brengt daar verandering in. Deze 100% EV is al beschikbaar vanaf 19.950 euro. Netjes onder de 20k dus. Maar wat krijg je daar voor?

Small Car Talk: Leapmotor T03, een welkome elektrische nieuwkomer in het A-segment Small Car Talk: Leapmotor T03, een welkome elektrische nieuwkomer in het A-segment Small Car Talk: Leapmotor T03, een welkome elektrische nieuwkomer in het A-segment

Hoge aaibaarheidsfactor

De Leapmotor T03 oogt lekker compact. Het design is vrij basic, maar omdat hij wat smaller en hoger is, ziet het er best schattig uit. De ronde vormen geven dit model zelfs een hoge aaibaarheidsfactor. De zachte kleuren (babyblauw, wit of zilver) versterken dit gevoel. Verder heb je standaard een zonnedak voor de ruimtelijke ervaring.

Maar goed, kun je er wel een beetje comfortabel in zitten? Zeker weten. Achter het stuur is voldoende ruimte (ik ben 1.89m). Het stuur is in hoogte verstelbaar en het dashboard is een digitaal scherm. Rechts naast je vind je een tweede scherm. De cockpit is verder heel functioneel. Er zit niets teveel op en het werkt allemaal heel intuïtief. Het touchscreen werkt lekker snel en ook de navigatie is logisch.

Interieur

Hond Toon past zelfs prima in de auto

Standaard hulppiepjes

De versnelling is wel even wennen. Deze zit rechts naast het stuur, waar je ‘normaal’ de ruitenwisser verwacht. Die vind je nu als schakelaar op de richtingaanwijzer links. De eerste keer ging het nog fout, maar het went snel. Verder heeft het stuur diverse knoppen om bv je geluid te managen. De piepjes van de rijhulpsystemen (oa lane-assist en snelheidslimiet) zijn inmiddels standaard. En de lane-assist van de T03 is soms nogal dominant. Via snelkoppelingen op het scherm zet je dit gelukkig eenvoudig uit. Een achteruitrijcamera is dan wel weer luxe.

Lees ook:  Mii-time: tijd voor jezelf met de SEAT Mii

Soepel manoeuvreren

Tot zo ver de looks, tijd om de prestaties te testen. Met 95 pk heeft de T03 genoeg power om soepel door het stadsverkeer te manoeuvreren. Je wordt niet afgeleid door heel veel opties. Op het scherm kies je de rijmodus (Standard, Sport en Eco) en je kunt op weg. Tot en vanaf 30 km/h lijkt het even of je gaat opstijgen (dit heeft met de voetgangersveiligheidssysteem te maken). Heerlijk om met zo’n klein pittig bakkie te rijden. Je past door het kleinste gaatje en ook parkeren is een feest. Als je toch de snelweg op moet, valt op hoe stevig dit model op de weg ligt. In de Leapmotor T03 voel je gewoon veilig, ook tussen het vrachtverkeer.

Laden

Rijden met een glimlach

De actieradius is naar verwachting voor een stadsauto. Op papier kom je met de 37,3 kWh batterij tot 265 km. Of je dat haalt, hangt van je rijstijl en de temperatuur af. De laadprestaties zijn oké, waardoor je nooit echt lang stilstaat. Gelukkig maar want met de Leapmotor T03 wil je vooral onderweg zijn. Dan kun je namelijk blijven glimlachen.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy