Gall & Gall opende op donderdag 10 april in de winkel aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam het roséseizoen met de introductie van Bisous, de nieuwe rosé van ondernemers en wijnleveranciers Bas Smit en Nicolette van Dam.
Bas is een ras ondernemer en het is dan ook niet gek dat hij, samen met Nicolette reeds eigenaar van een eigen rosé ChouChou, een tijdje terug de stoute schoenen aantrok en een mailtje stuurde aan Gall & Gall voor een ‘rosé voor het volk’. Met een grote liefde voor het zomerseizoen, hun passie voor eten en drinken en het vieren van bijzondere momenten, zijn Bas en Nicolette op zoek gegaan naar een rosé voor ieder moment. Bisous is het zusje van ChouChou, de succesvolle Côtes de Provence rosé van Bas en Nicolette die in 2021 op de markt kwam en verkrijgbaar is bij horeca in binnen- en buitenland.
Veel smaak, en niet te duur
Bas en Nicolette hadden in de zoektocht naar hun nieuwe wijn een paar belangrijke voorwaarden, namelijk een top wijn met een toegankelijke smaak, makkelijk verkrijgbaar en voor een lekker prijsje. ‘Nicolette en ik delen een enorme liefde voor wijn en met name rosé. Rosé drink je vaak op zomerse, zorgeloze momenten of wanneer er iets te vieren valt,’ zegt Smit.
Nicolette: ‘Rosé associeer ik met gezelligheid, een lekker gevoel, met de familie op het strand, de zomer, maar ook steeds vaker met andere seizoenen. Mijn vader drinkt het hele jaar door rosé, en dat is echt een eyeopener. Tijdens de wintersport smaakt rosé ook prima en ook bij de open haard in de winter. Gall & Gall is voor ons wel de winkel waar je moet liggen met je wijn, zeker ook gezien hun bereik met 500 winkels. Bovendien heb ik een speciale band met deze Gall & Gall in de Cornelis Schuytstraat, omdat we buurtjes zijn (Nicolette en Bas hebben in de straat hun eigen Brasserie Van Dam). Ik kom hier al als klein meisje met mijn oma, heel bijzonder. Soms komen dingen mooi samen, zoals deze samenwerking. Dit avontuur smaakt zeker naar meer, we gaan kijken wat er nog meer in het vat zit.’
Gall & Gall blij met rosé ambassadeurs
Topmarketeer van Gall & Gall, Joris Lak, is blij met de samenwerking: ‘We hebben in de winkel best vaak innovaties, maar die verdwijnen dan bijna ongemerkt. Daarom is het geweldig om deze rosé ambassadeurs in de persoon van Nicolette en Bas aan boord te hebben. Het is 100% hun merk en we gaan het samen groot maken. Ze zijn een zeer gezien duo op socials, dus dat zal de zichtbaarheid sterk vergroten. Deze rosé gaan we uiteraard extra promoten, ook via onze eigen retailmedia. We zijn met zijn allen bij Gall & Gall heel trots op dit nieuwe product, ook intern lokt dit veel enthousiasme uit. Het gaat het merk Gall & Gall vast heel veel brengen. Want dat is bij ons sinds 1848 altijd de uitdaging: hoe houd je het merk fris en rijk en, nog belangrijker, relevant voor de klant? Met deze rosé gaan we Gall & Gall weer volop op de kaart zetten.’
Feelgood drankje
Het moet gezegd worden: Bisous heeft hitpotentie. Ze heeft een heldere, lichtroze kleur met een fruitige intentie zoals aroma’s van rood fruit en citrus. Het is een frisse en soepele rosé met een verfijnde afdronk. Bisous is een mix van de Grenache, Grenache Noir en de Cinsault druif die mooi in balans zijn. Volgens Gall & Gall ‘een echte feelgood rosé die iedereen direct in een zomerse stemming brengt.’
Rosétrends 2025
Volgens Gall & Gall zijn dit tot slot de belangrijkste rosétrends van dit moment:
Provence blijft hot – Provence is het toonaangevende herkomstgebied voor rosé. En dat wordt niet minder. Rosé uit de Provence is droog, licht, crispy, fruitig en elegant. Provence is erg in trek.
Diversiteit aan kleuren – Waar het de afgelopen jaren een trend was om steeds lichter en lichter te gaan met de kleur (à la Provence), zie je nu dat de kleur regelmatig weer wat donkerder wordt. De kleur van rosé evolueert, mede dankzij nieuwe productiemethoden. Het langer laten trekken van de schilletjes en het op hout lageren, leidt tot donkerder gekleurde rosé met meer body. Dit maakt het makkelijker om rosé te combineren met gerechten.
Alcoholvrije opties – Rosémakers richten zich steeds meer op de ontwikkeling van 0% alcoholwijnen. De kwaliteit van deze alcoholvrije opties verbetert aanzienlijk, met verrassende smaken die consumenten aanspreken.
Sprankelende rosé – De trend van mousserende wijnen zet door, ook in rosé. Steeds meer rosémakers experimenteren met sprankelende varianten, waarbij een tweede gisting of koolzuur zorgt voor heerlijke bubbels. Dit maakt rosé nog veelzijdiger voor een breder publiek.
Prijs en beschikbaarheid
Bisous is verkrijgbaar bij meer dan 500 Gall & Gall winkels in Nederland en online voor €9,99 per fles, en tijdens de promotiedagen van 10 tot en met 21 april 2025 voor de introductieprijs van €7,49 per fles.