Review Lexus RZ 300e: elektrisch rijden zonder poeha

by Imke

Elektrisch rijden is allang niet meer voorbehouden aan pioniers of technerds. Met de RZ 300e laat Lexus zien dat elektrisch rijden ook gewoon heel relaxed en stijlvol kan zijn. Geen over-de-top futuristische fratsen, maar een comfortabele SUV die je vooral uitnodigt om het gaspedaal los te laten en lekker te cruisen. Wij gingen op pad en ontdekten hoe de Lexus RZ 300e zich onderscheidt in een wereld vol stekkerauto’s.

Review Lexus RZ 300e: elektrisch rijden zonder poeha

Eerste indruk: ingetogen klasse

De Lexus RZ 300e oogt modern, maar zonder te schreeuwen om aandacht. Strakke lijnen, scherpe koplampen en een stoere grille zorgen voor een sportieve uitstraling, terwijl alles toch netjes in balans blijft. Geen overbodige opsmuk, wel een duidelijk premium gevoel.

Review Lexus RZ 300e: elektrisch rijden zonder poeha

Ook binnenin blijft het rustig en stijlvol. Je vindt zachte materialen, een helder 14-inch touchscreen en stoelen waar je na een lange rit bijna niet meer uit wilt komen. De sfeer in de cabine is relaxed, met subtiele sfeerverlichting die vooral in de avond extra charme toevoegt. Alles klopt, zonder dat het geforceerd luxe voelt.

Interior

Zen op de weg in een SUV

Stap je in de RZ 300e, dan merk je meteen hoe Lexus het rijden zelf centraal stelt. Met 204 pk en voorwielaandrijving is hij niet de snelste in zijn klasse, maar dat is ook niet waar deze auto om vraagt. Hier draait alles om souplesse. Accelereren gaat soepel, sturen licht en precies, en zelfs op slechte wegen blijft het comfortabel stil aan boord.

In druk stadsverkeer voelt de RZ verrassend wendbaar voor zijn formaat, terwijl je op de snelweg bijna vergeet hoe hard je gaat. De automatische rijhulpsystemen, zoals lane keeping assist en adaptive cruise control, werken zo subtiel dat ze nooit opdringerig aanvoelen. Alles aan deze auto is gericht op ontspannen rijden.

Lees ook:  Review Renault Rafale Atelier Alpine - Franse flair met hybride power

Review Lexus RZ 300e: elektrisch rijden zonder poeha

Actieradius en laden

Met een bereik van zo’n 440 kilometer (WLTP) kun je flink vooruit zonder laadstress. Snelladen gaat tot 150 kW, waardoor je in een half uurtje van 10% naar 80% kunt bijladen. Handig voor onderweg, maar wie thuis een laadpaal heeft, kan de Lexus natuurlijk gewoon ‘s nachts vol laten lopen en elke ochtend met een volle accu vertrekken.

Slimme details maken het verschil

Lexus blinkt uit in details die je rit nét even beter maken. Denk aan een verwarmd stuur en verwarmbare zitvlakken, een optioneel panoramadak dat je met één klik mat maakt voor extra privacy, en een Mark Levinson audiosysteem dat je favoriete afspeellijsten een stuk beter laat klinken dan je gewend bent.

Wat ook opvalt: er is veel aandacht besteed aan duurzaamheid, van gerecyclede materialen in het interieur tot efficiënt gebruik van energie in het rijgedrag. Geen groot marketingverhaal, maar gewoon netjes geregeld.

Review Lexus RZ 300e: elektrisch rijden zonder poeha

Comfortabel en karaktervol

De Lexus RZ 300e is geen auto die indruk wil maken met blitse cijfers of extreme designs. Hij wil vooral rijden, comfortabel en zonder gedoe. Precies wat je wilt als je elektrisch rijden ziet als een logisch vervolg, niet als een statement. Luxe zonder opsmuk, en rijden zonder stress. Kortom: een relaxte SUV die perfect past bij mensen die stijl belangrijk vinden, maar geen zin hebben in poespas.

Vanaf-prijs: € 49.995,-

Review Lexus RZ 300e: elektrisch rijden zonder poeha

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy