In een tijd waarin auto’s steeds meer op elkaar lijken – en schakelen langzaam uitsterft – doet Mazda het anders. De nieuwe Mazda3 is een schoolvoorbeeld van Japans design: strak, vloeiend en tot in de puntjes afgewerkt. Een auto die eenvoud en verfijning combineert. En dan heeft hij gewoon een handbak. Een keuze die verrassend goed past bij het karakter van deze stijlvolle hatchback.
In een wereld vol SUV’s is een klassieke hatchback best verfrissend. De testauto was diepdonkerblauw. Deze zakelijke kleur past goed bij het tijdloze ontwerp. Verwacht bij de Mazda3 geen overdaad aan lijnen of opsmuk, alles straalt rust en comfort uit. Het ontwerp klopt gewoon, van buiten en van binnen. Het Kodo-design van Mazda zorgt voor vloeiende lijnen die het licht prachtig vangen. Geen drukke vormen, maar een auto die als één geheel is ontworpen.
Overzichtelijk en gericht op rust
Binnen gaat dat gevoel gewoon door: een minimalistisch interieur, afgewerkt met materialen die je normaal in een hoger segment verwacht. Van de stiksels op de stoelen tot het superfunctionele dashboard. Voor Mazda staat veiligheid altijd voorop. Alles is overzichtelijk en gericht op rust. En een HUD past daar perfect bij. Je hoeft alleen maar vooruit te kijken en ziet alle relevante informatie geprojecteerd in de voorruit. Het scherm bedien je met de old school-knop. Ook hier geen onnodige afleiding dus. Qua veiligheid zit je sowieso goed, met systemen die ingrijpen als het moet, maar zich verder op de achtergrond houden.
Stil genieten van comfort
Natuurlijk zit je riant achter het stuur, maar ook achterin is voldoende ruimte. Ondanks de aflopende daklijn is er genoeg plek voor hoofd en benen. En niet alleen voor kinderen. Met mijn lengte van 1.89m zit ik prima. Bovendien kan er ook flink wat bagage mee. Zowel in de stad als voor de langere afstanden is het een comfortabele auto, die ook nog lekker stil is.
Lekker zelf schakelen
De handgeschakelde 2-liter benzinemotor levert meer dan genoeg pk’s om je soepel door het verkeer te bewegen. En je mag dus zelf schakelen. De versnellingsbak schakelt licht en precies, en geeft je echt het gevoel dat je de auto rijdt. De Mazda3 ligt stabiel op de weg en reageert direct. Het is geen sportwagen, maar wel een auto waarmee je sportief kunt rijden. Gelukkig zonder dat hij heel dorstig is. Het verbruik is verrassend laag. Dit model tovert dus om verschillende redenen – comfort, rijeigenschappen en zuinigheid – een glimlach op je gezicht.