Als je naar de Hyundai SANTA FE toe loopt is het een indrukwekkende verschijning. De grootte en het rechttoe-rechtaan design zijn bijna imponerend. Als je wat beter kijkt, ontdek je gelukkig snel dat deze familie SUV ook zachtere, rondere kanten heeft. Eenmaal binnen vergeet je direct wat voor slagschip de Hyundai SANTA FE 1.6 T-GDI PHEV 4WD Black Line 6-zits is. Comfort en rijgemak zorgen dat je je meteen thuis voelt.
Als je ‘m open klikt, geven de koplampen en achterlichten een duidelijke H weer. Je weet dus meteen waar je instapt. Zoals gezegd is het een kloek model met scherpe lijnen. Toch zorgen slimme designdetails voor wat subtiele rondingen die de scherpte ervan afhalen. Bijvoorbeeld in de aflopende daklijst, rondom de wielkassen en bij de handvatten. De neus oogt wat druk, maar zorgt wel voor een evenwichtig beeld dat de strengheid iets verzacht.
Plek genoeg voor mens en bagage
Volgens Hyundai was dit design noodzakelijk om binnenin een maximaal ruimtelijk effect te creëren. En dat is gelukt. Je stapt een cockpit (lees balzaal) binnen waar je riant zit. Niet alleen de stoelen – of eigenlijk fauteuils – zijn supercomfortabel, ook de combinatie van materiaalgebruik en instrumentarium geeft een huiselijk gevoel. Je kan er met een gerust hart mee op kampeervakantie. Plek genoeg voor mens en uitrusting. Leuk weetje: er is een speciaal handvat waarmee je makkelijk spullen in een dakkoffer stopt of een daktent installeert.
Soepel en veilig manoeuvreren
Als bestuurder heb je eigenlijk een groot uitgestrekt scherm voor je, inclusief HUD. Gelukkig is het ontwerp heel praktisch en is het kerstboom-gehalte minimaal. Je ziet snel wat je nodig hebt om soepel en veilig door het verkeer of de natuur te manoeuvreren. Het touchscreen en diverse fysieke knoppen maken duidelijk wat je waar moet doen voor verwarming, navigatie of klimaat. Ook aan de passagiers is gedacht. Voorin zijn twee draadloze laadplateaus. En er is zelfs een ontsmettingsmodule voor je telefoon of andere accessoires. Deze optie komt voort uit de coronatijd, waarin dit model ontwikkeld is.
Overal ruimte en comfort
Ruimte en comfort zijn niet beperkt tot de voorste rij. Ook daarachter (er is een zes of zevenzitter) heb je als passagier een eigen instelbare fauteuil, inclusief armsteun, stoelverwarming, bekerhouder(s) en laadpunten. Zowel volwassenen als kinderen hebben meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Afhankelijk van de configuratie heb je dik 600 tot een kleine 2.000 liter bagageruimte. Me dunkt dat je er dan met je gear op uit kunt trekken.
Ondanks de dimensies rijdt de SANTA FE verrassend soepel. Natuurlijk heb je camera’s die je helpen. Naast parkeerhulp krijg je in je cockpit ook een goed beeld van wat er achter je gebeurt als je richting aangeeft. Hulpsystemen zoals lane assist en de standaard snelheidsmelding kun je eenvoudig uitzetten als je daar geen prijs op stelt. Opvallend is verder dat de afleidingsherkenning wel wat strak afgesteld is. Als je echt elke keer een pauze inlast, duurt de reis vrij lang.
Elektrisch woon/werkverkeer
Ik ging op pad met de PHEV-versie waarin de benzine- en elektromotor samen meer dan voldoende vermogen opleveren (252 pk). 100 procent elektrisch kom je dan op papier uit op 62 kilometer. In de praktijk is dat zo’n 50 kilometer. Dat lijkt weinig, maar is toch genoeg voor mijn woon/werkverkeer van Bussum naar Amsterdam. Wel zo goedkoop en veel schoner.
Die kilometers – en nog veel meer natuurlijk – leg je met de Hyundai SANTA FE dan supercomfortabel af. De zestrapsversnelling zorgt dat alle kracht goed op de weg komt. In combinatie met de riante ruimte, het rijcomfort en de wegligging merk je nauwelijks dat je stiekem toch in een indrukwekkende SUV rijdt.