Als je regelmatig in Italië bent, weet je dat daar nog heel wat Lancia’s rondrijden. In Nederland is de spoeling flink dunner. Het goede nieuws is: Lancia is terug in ons land. En dat viert dit – toch wel cultmerk – met een gloednieuwe Lancia Ypsilon electric. Wat is auto’s testen toch een feest.
De Ypsilon heeft een flinke make-over gekregen. De vorige modellen hadden al een eigen karakter en dat is gebleven. Er is wel een paar dingen dat meteen opvalt: het logo op de neus is vervangen door een strakke strip met het woord Lancia. Het beeldmerk is verhuisd naar de C-stijlen. Subtiel gebruik van zwarte accenten geeft de Ypsilon een stoere look met een wat eigenwijze uitstraling. De voorkant kijkt brutaal de wereld in. De ronde lijnen van de koets komen samen in een achterkant met een knipoog naar het verleden. De ronde lampen kennen we van de good old Stratos en de liggende Y in de achterlichten is de link met het heden, of zelfs de toekomst.
Een huiselijk interieur
Als je instapt, kom je in een warme omgeving terecht. Het gebruik van fluwelen bekleding geeft het interieur een huiselijke uitstraling. Een heus rond plateau in de vorm van een koffietafeltje in de middenconsole versterkt dit gevoel. Dit is ook een draadloze telefoonoplader en eronder heb je veel opbergruimte. De ronde accenten van de tafel komen terug in het SALA-systeem (Sound Air Light Augmentation) op het dashboard, in de speakers en in de deur. Het is overduidelijk dat de designers van Lancia wat nostalgisch waren, zonder dat het oubollig wordt.
Relaxte uitstraling
Het instrumentarium is gewoon functioneel. Op het scherm voor je zie je wat je nodig hebt en alle functies op het scherm rechts werken prima. Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen om dingen handmatig te regelen. De bediening is verder intuïtief en ook de bekende rijhulpsystemen zijn aanwezig. Lekker wel dat de verplichte melding voor het overschrijden van de snelheidslimiet een klik is en geen irritante piep. Dit draagt direct bij aan de relaxte sfeer die de Ypsilon vanbinnen uitstraalt.
Ook achterin kun je ontspannen zitten. Zelfs met een lengte van 1.89m kun je je benen en hoofd goed kwijt. En je hoeft je niet te vervelen met 2 USB-C aansluitingen. Als je vol zit is er zeker genoeg ruimte voor bagage. De kofferbak heeft een inhoud van zo’n 350 liter. Je kunt er dus prima mee op vakantie (naar Italië?).
Comfortabel én sportief
Tijd om deze 100% elektrische bolide op te starten (er is ook een hybride variant). Het is fijn te merken dat het comfort van het interieur terugkomt in de rijeigenschappen. De overbrenging is bij EV’s eigenlijk altijd wel goed, wat rijden misschien zelfs wat saai maakt. Dit geldt niet voor de Ypsilon, je kan met de 156 pk (51 kWh) best sportief rijden en volgens het boekje houdt hij dat 403 km vol. De praktijk is natuurlijk iets anders, maar dit bereik is nog steeds ruim voldoende om door heel Nederland te crossen. Lekker is verder dat je bij een snellader in een klein half uur weer op 80 procent zit.
Een leuker straatbeeld
Ik ben blij dat Lancia weer terug is in Nederland. Niet alleen omdat het een auto is met een eigen karakter die comfortabel en sportief rijdt. Het is gewoon leuk om meer Lancia’s in het straatbeeld te hebben.
De Lancia Ypsilon EV is vanaf 35.400 euro verkrijgbaar.