Toegegeven, de kop hierboven klinkt heel erg als een toeristische slogan. Maar dat is nu exact de grote uitdaging waarvoor Brand USA, de promotieorganisatie voor de Verenigde Staten, momenteel staat. Zij probeerden in april van dit jaar met een heuse Europese tour in diverse landen vol verve het merk USA te verkopen, maar Donald Trump gooit met zijn protectionisme, handelsoorlog en anti-LHBTQ+-beleid flink roet in het eten. De toerist twijfelt en vraagt zich af of hij/zij de tocht over de Atlantische oceaan nog wel moet gaan maken.
De Europese roadshow met als veelzeggende titel The Great USA Road Trip Europe was niet alleen bedoeld om de honderdste verjaardag van de legendarische Route 66 in 2026 onder de aandacht te brengen, maar ook om de nieuwe Senior Director International Public Relations bij Brand USA, Jennifer Tong, aan de reisindustrie voor te stellen. Zij is de vlaggendrager van de vele innovaties die in de VS op het programma staan. Deze commerciële roadshow langs meerdere Europese steden moest de magie van Amerikaanse roadtrips tot leven brengen voor belangrijke spelers in de toeristische sector. De tour werd mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van United Airlines, de wereldwijde hoofdsponsor.
Rampzalige Trump
Na succesvolle tussenstops in Spanje, Italië, Zwitserland en Duitsland deed The Great USA Road Trip in april van dit jaar ook Nederland aan. Tong begrijpt de vraag over de rampzalige invloed van Trump die het ‘product’ USA meer kwaad dan goed doet. ‘Het is elke dag weer schrikken en moeten wij opnieuw onze agenda en strategie bepalen. Er is uiteraard niet veel tegen te doen, het beste is om ons te blijven focussen op onze doelstelling en dat is om de USA als vakantieland zo goed mogelijk neer te zetten.’
Ze begrijpt dat mensen twijfelen en zelfs van een reis naar de USA afzien. ‘Ja, helaas wel. Maar ondanks zijn negatieve invloed nodigen we reizigers graag uit om de diversiteit van de Verenigde Staten te blijven ontdekken. Er is nog zoveel te zien en bovendien hebben we dit en volgend jaar een heel indrukwekkend programma samengesteld met innovaties en speciale events.’
Nieuwe attracties in de VS in 2025
Tong benadrukt de vele nieuwe attracties, zoals die bij Universal Orlando dat op 22 mei a.s. Epic Universe opent, een uitbreiding met vijf nieuwe themagebieden, waaronder Super Nintendo World, Dark Universe en een nieuwe uitbreiding van The Wizarding World of Harry Potter. Disneyland viert zijn 70-jarig jubileum met speciale evenementen, waaronder een 90s-themed night, de terugkeer van de Paint the Night parade en de introductie van een nieuwe Walt Disney animatronic. Washington, D.C. organiseert WorldPride 2025 van 17 mei tot 8 juni, ter viering van 50 jaar Pride-evenementen in de hoofdstad van de VS. Bezoekers kunnen daarnaast proeven van de nieuwe Capital One Landing Lounge op Ronald Reagan Washington National Airport, ontworpen door top chef José Andrés.
Sport en meer
Op sportgebied organiseert de VS in 2025 de FIFA Club World Cup, met 32 teams en 63 wedstrijden van 15 juni tot 13 juli, als opmaat naar het WK Voetbal 2026. Dat WK zal voor het eerst 48 teams tellen en in 11 Amerikaanse steden plaatsvinden, samen met Canada en Mexico. Daarnaast zal de World Baseball Classic 2026 de beste honkbalteams ter wereld samenbrengen, wat de VS wederom op de kaart zet als topbestemming voor internationale sportevenementen.
De VS viert in 2025 ook diverse historische jubilea, waaronder de 100e verjaardag van Mount Rushmore en de voorbereidingen voor America 250, de viering van de 250e verjaardag van de Onafhankelijkheidsverklaring in 2026. Historische evenementen vinden plaats in Boston, Massachusetts, ter herdenking van de eerste veldslagen van de Amerikaanse Revolutie, en in Philadelphia, Pennsylvania, waar bezoekers in Independence National Historical Park een diepgaande blik kunnen werpen op de fundamenten van de Amerikaanse geschiedenis.
Nederland: een belangrijke markt voor USA-toerisme
Nederland blijft een essentiële markt voor het toerisme naar de Verenigde Staten. In 2024 bezochten 619.261 Nederlandse reizigers de VS, een stijging van 8% ten opzichte van het voorgaande jaar. Populaire bestemmingen zijn onder andere Florida, Californië, Texas, Illinois en Utah. Ondanks stijgende reiskosten blijft de vraag naar roadtrips, nationale parken en steden hoog.
Rudy Horn, Country Sales Manager Nederland, United Airlines: ‘Voor de zomer van 2025 zijn we trots om vijf dagelijkse non-stopvluchten van Amsterdam naar de Verenigde Staten aan te bieden, zodat onze klanten een brede keuze hebben en makkelijk kunnen doorreizen naar meer dan 180 bestemmingen in de VS.’
De USA blijft een geweldig vakantieland. We begrijpen dat je wellicht twijfelt, maar moet je jouw vakantieplannen laten bepalen door een man die zelf vaak niet goed begrijpt wat hij wil?
Foto header via iStock, credits: Gunther Fraulob