Small Car Talk: Hyundai INSTER, eigenwijs, elektrisch en verrassend ruim

by Petrick de Koning

Er waait een frisse wind door het A-segment. Waar elektrische auto’s lang vooral om de grotere modellen draaide, zie je nu steeds meer compacte EV’s met karakter. Een mooie ontwikkeling die de drempel voor 100% elektrische auto’s verder verlaagt. De Hyundai INSTER is wat mij betreft een uitstekend voorbeeld. Eigenzinnig qua looks, verrassend volwassen rijgedrag en speels in de details. Ik reed een paar dagen rond in deze vrolijke nieuwkomer.

Het design van de Hyundai INSTER is lekker eigenwijs. Ja, hij is compact, bijna hoekig, maar wel met een vriendelijke uitstraling. De pixelverlichting voor (en achter) kijkt je bijna uitdagend aan. Dit is een duidelijke knipoog naar de ook wel eigenzinnige IONIQ-familie van Hyundai. En daar past hij prima bij. Hij oogt wat smal en iets hoger, zonder echt frêle te zijn. In het straatbeeld trek je met de INSTER zeker aandacht, zonder dat het schreeuwerig wordt. Precies goed wat mij betreft.

Small Car Talk: Hyundai INSTER, eigenwijs, elektrisch en verrassend ruim Small Car Talk: Hyundai INSTER, eigenwijs, elektrisch en verrassend ruim

Speels design en logische functies

Stap je in, dan valt meteen de ruimte op. Niet alleen letterlijk – zeker voor een auto van nog geen vier meter – maar ook in je beleving. Dat komt door de slimme indeling en het lichte interieur met een speels tintje. Zo had de testauto pastelkleuren en een opvallende pied-de-poule-achtige bekleding als speels accent. Dit interieur gaat niet ten koste van de functionaliteit, want alles zit op plekken die je verwacht.

Overal over nagedacht

Over het dashboard hebben de designers goed nagedacht. Het is overzichtelijk, met twee heldere schermen die intuïtief werken. Het touchscreen reageert snel en is logisch ingedeeld – geen eindeloze menu’s, maar gewoon direct toegang tot de functies die je nodig hebt. Fijn detail: via de favoriet-knop kun je de piepjes of waarschuwingen snel uitschakelen. Handig als je niet zit te wachten op constante bemoeienis met je rijstijl. De INSTER is zeer compleet als het gaat om rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatische noodremhulp.

Lees ook:  Veilig autorijden in de winter: tips voor een probleemloze rit

Flinke laadruimte

Niet alleen voor zit je lekker. Achterin heb je verrassend veel hoofd- en beenruimte. De rechte vormen helpen hierbij wel. Natuurlijk is allemaal niet overdreven groot, maar met kinderen of een volwassene op de achterbank gaat het prima, ook voor langere ritten. De achterbank is bovendien modulair én volledig plat te leggen, waardoor je de bagageruimte omtovert tot een flinke laadruimte.

Small Car Talk: Hyundai INSTER, eigenwijs, elektrisch en verrassend ruim

Pittige, directe overbrenging

Tijd om te starten. De conclusie is eenvoudig: rijden met de INSTER is gewoon leuk. Hij rijdt lekker pittig en direct, zoals je mag verwachten van een elektrische aandrijving. Door z’n formaat zoef je soepel door de stad en parkeer je moeiteloos. Op de snelweg kun je ook heel goed uit de voeten. Hij ligt lekker stevig op de weg en bij hogere snelheden houd je alles ontspannen onder controle.

De Hyundai INSTER laat zien dat elektrisch rijden in het A-segment een serieuze plek verovert. Met een actieradius tot 370 kilometer (de grotere batterij) is dit een nieuwkomer met een geheel eigen karakter.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy